در زمان روزه، کلیسا در نام خداوند، درخواست توبة خود را نو میکند. این فراخوانِ تغییر زندگی است. توبه، موضوعِ یک لحظه یا یک زمان از سال نیست بلکه وظیفه ایست که در تمام زندگی فرد پابرجا میماند. چه کسی در میان ما میتواند گمان بَرَد که گناهکار نیست؟ هیچ کس. ما همه گناهکاریم. پولس رسول مینویسد: " اگر بگوییم گناه نکرده ایم، خود را فریفته ایم، و حقیقت در ما نیست. اگر گناهان خود را اعتراف کنیم، او وفادار و عادل است، و گناهان ما را میآمرزد و ما را از تمامی ناعدالتیمان پاک میکند. (اول یو 1 : 8-9) و این همان چیزی است که هنگام این جشن، در این روزِ آشتی روی میدهد. همین کلام خدا که شنیدیم، ما را با دو رُکن اساسی زندگی مسیحی آشنا میکند.
نخست، در بر کردنِ طبیعتِ نوین. انسان جدید،" آفریده شده به شباهت خداوند" (افسس 4 :24) که در تعمید از نو به دنیا آمده، زندگیِ خودِ خداوند را دریافت میکند، حیاتی که ما را فرزندان خدا کرده و در مسیح و کلیسای او شریک میسازد. این زندگی نوین به ما اجازه میدهد تا با چشمانی دیگر به واقعیت بنگریم، بدون منحرف شدن بوسیلة چیزهای بیاهمیتی که دیر نمیپایند و آنها که با زمان از میان میروند. به این خاطر ما فراخوانده شدهایم تا رفتارِ گناه را ترک گفته، نگاهمان را به آنچه مهم است بدوزیم. " آدمی در آنچه هست، باارزشتر است تا در آنچه دارد". این است تفاوت زندگیِ بَدریخت شده با گناه و زندگیِ روشنشده با فیض. از دلِ انسانِ نو شده در شباهت با خدا، رفتار خوب برمیآید: راستگوییِ همیشگی و پرهیز از هر فریب؛ نه دزدی، بلکه شریک شدن هرآنچه دارید با دیگران؛ به خصوص با آنانکه در نیاز اند، نه دادنِ با خشم و رنجش و انتقام، بلکه با فروتنی، بزرگوارانه، و آمادة بخشش؛ نه با شایعه که نام نیک مردم را تباه میکند، بلکه با نگریستن به رویة خوب هرکس. موضوع، پوشیدنِ(جامة) انسان نوین، در این منشهای تازه است.